Jaki będzie tramwaj do dworca zachodniego?

Pod stacją Warszawa Zachodnia stołeczni tramwajarze zbudują najdłuższe w Polsce tunele tramwajowe. To będzie niesamowita inwestycja. Wagony dojadą tunelem bezpośrednio do dworca, a przesiadka do pociągów będzie bardzo wygodna. Sprawdź jak będziesz tam dojeżdżać!

Ponad 2000 metrów tuneli!

Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie aż 2120 metrów. Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak długich tuneli przeznaczonych dla tramwaju! Jedyny w Polsce tunel tramwajowy prowadzący do stacji kolejowej jest w Krakowie i ma 1 420 m długości (1 538 m wraz z rampami wjazdowymi). Z podziemnych przystanków tramwajowych (docelowo na dworcu będą aż trzy) Dworzec Zachodni będzie można dojechać przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowo powstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Pierwszy przystanek znajdzie się na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych.

Jak będzie wyglądał podziemny przystanek?

Nie będzie się bardzo różnił od stacji metra. Najważniejszą różnicą będzie wysokość peronu (metro ma wyższe perony). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdzie się na poziomie – 2 . Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Ruchome schody, windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Tramwaje będą przejeżdżać 15 metrów pod stacją Warszawa Zachodnia. Schemat podziemnego przystanku

 

Jak będzie wyglądać okolica Warszawy Zachodniej?

Dzisiaj do dworca Warszawa Zachodnia nie można dojechać tramwajem. W pierwszym etapie prac powstanie tunel między zachodnią częścią stacji w okolicy peronów WKD. Pierwszy odcinek tunelu będzie miał ponad pół kilometra długości, a zjazd do niego znajdzie się między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku niedaleko budynku szkoły kolejowej i hotelu Ibis. Gdzieś w tym miejscu. A wyjście z podziemnego przystanku będzie koło peronów WKD.

Tak będzie wyglądał docelowo układ torów, tuneli i przystanków pod stacją Warszawa Zachodnia. W pierwszej kolejności powstanie podziemny przystanek tramwajowy między Alejami Jerozolimskimi a torami kolejowymi. Docelowo z dworca Warszawa Zachodnia będzie można dojechać nie tylko do Wilanowa ale też na Wolę i Bemowo.

 

Wizualizacja podziemnego przystanku tramwajowego dworzec Warszawa Zachodnia. Ruchome schody, windy. Niemal jak przystanek metra! źródło: PKP PLK

Tak według kolejarzy z PKP PLK będzie wyglądała przebudowana stacja Warszaw Zachodnia. Pierwszy podziemny przystanek tramwajowy będzie w górnej części zdjęcia obok tych dwóch szarych zadaszeń. Źródło: PKP PLK

 

 

Tak według kolejarzy z PKP PLK będzie wyglądała przebudowana stacja Warszaw Zachodnia. Źródło: PKP PLK

Tak według kolejarzy z PKP PLK będzie wyglądała przebudowana stacja Warszaw Zachodnia. Źródło: PKP PLK

 

Terminy, finansowanie

Komisja Europejska potwierdziła, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa otrzyma dofinansowanie z funduszy UE. Inwestycja została zweryfikowana i przeszła pełną kontrolę merytoryczną. Jej całkowita wartość wyniesie prawie 300 mln zł, a dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. Projekt obejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu. Jednym z najważniejszych kroków przed budową tramwaju do dworca zachodniego było podpisanie porozumienia między Tramwajami Warszawskimi a PKP PLK. Kolejny krok to wspólne roboty budowlane. Zgodnie z zasadami współfinansowania tego typu projektów przez UE, cała inwestycja tramwajowa musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku. Właśnie do tego roku musi powstać pierwszy etap inwestycji, czyli dojazd tunelem od Grójeckiej do zachodniej część stacji Warszawa Zachodnia. Budowa dalszej części tunelu pod torami kolejowymi, wraz z dwoma kolejnymi podziemnymi przystankami, będzie ściśle uzależniona od modernizacji linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Warszawy Wschodniej. Kolejarze wstępnie planują jej start najwcześniej po 2021 roku. Prace mogą potrwać nawet kilka lat.

 

Największe inwestycje tramwajowe w Polsce od 60 lat

Budowa węzła przesiadkowego na Warszawie Zachodniej to jedna z kilku strategicznych inwestycji Tramwajów Warszawskie. Przygotowujemy trzy inwestycje, współfinansowane przez Unię Europejską, które będą prowadzone w aż sześciu dzielnicach stolicy. W około 5 lat powstanie kilkanaście kilometrów tras – do Wilanowa, na Gocław i w ciągu ul. Kasprzaka. W planach jest również zakup ponad 200 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. W przygotowaniu są kolejne trasy tramwajowe: na Służewcu oraz z Bródna na Zieloną Białołękę.

Więcej informacji o tramwaju Warszawa Zachodnia – Wilanów?

Tramwaje Warszawskie są bardzo otwarte jeśli chodzi o udostępnianie informacji o inwestycjach i przygotowaniach do nich. Mamy specjalną stronę ze wszystkimi projektami, koncepcjami i dokumentami, gdzie można prześledzić jaka będzie nowa trasa tramwajowa: tramwajdowilanowa.pl

 

2 thoughts on “Jaki będzie tramwaj do dworca zachodniego?”

  1. Pbf napisał(a):

    Tramwaje Warszawskie pracują na 3 zmiany – remont Puławskiej. PKP PLK pracuje na 1 zmianę – remont linii na Grodzisk.

    Czy to się uda z PKP PLK ? Wątpię 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *