Tramwaje parą napędzane

Czy wiesz, że tramwaje zasilane mogą być nie tylko przez prąd?

Na przestrzeni lat wynaleziono różne sposoby napędzania tego środka komunikacji. Nie były to jednak pomysły, które sprawdziłyby się na dłuższą metę. Jednym z nich były tramwaje parowe.

Pojazdy te pojawiły się na przełomie lat 60 i 70 XIX wieku we Francji. W wyniku wzrostu popularności i coraz częstszego wykorzystywania maszyn parowych zaczęły one w wielu miastach zastępować tramwaje konne. Do lat 20 XX wieku zostały one wyparte właściwie na wszystkich liniach przez tramwaje elektryczne.

Ilustracja ukazująca lokomotywę tramwaju parowego

W Polsce tramwaje parowe wykorzystywane były na Górnym Śląsku w latach 1894 – 1901.

W lutym 1894 roku niemieckie towarzystwo Allgemeine Deutsche Kleinbahn A.G. powołało do życia spółkę pod polską nazwą Górnośląskie Tramwaje Parowe sp. z o.o. Cała długość trasy liczyła ok. 35 km. Dwuosiowe pojazdy posiadały zbiorniki wody o pojemności 1500 l,. miały także około pół tony zapasu węgla.

Fotografia przedstawiająca tramwaj parowy w Bytomiu (źródło: https://fotopolska.eu/1143707,foto.html?s=0.98&cx=814&cy=449)

Jakie były wady wagonów parowych?

Mieszkańcy tych rejonów uskarżali się na hałas wytwarzany przez lokomotywy, a rozprzestrzeniająca się w powietrzu para wodna utrudniała także oddychanie. Pojawiały się też doniesienia o tym, że osoby mieszkające niedaleko torów tramwajowych zmieniały nawet miejsce zamieszkania z powodu niedogodności.

Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej o tramwajach parowych, zajrzyj do naszego wpisu: https://blog.tw.waw.pl/5-tramwajowych-rekordow-swiata/.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *