Fragment tramwajowej historii odsłonięty!

Podczas remontu ulicy Przyokopowej przed Muzeum Powstania Warszawskiego odsłonięto fragment torów tramwajowych i bruk znajdujący się pomiędzy nimi.
Tory te są pozostałością po bocznicy tramwajowej. Bocznica ta pierwotnie biegła od ulicy Towarowej ulicą Grzybowską i Przyokopową na Teren Parku Wolności, który wcześniej służył jako plac składowania węgla dla elektrowni tramwajowej wybudowanej w 1908 roku.

Schemat pochodzi z monografii Tramwajów Warszawskich autorstwa Dariusza Walczaka.

W budynku elektrowni do roku 1969 działała podstacja trakcyjna o nazwie „Wola”. W 1947 roku przeprowadzono przekucie torów tramwajowych na rozstaw normalny (1435 mm). Odsłonięty tor określany jest jako tor techniczny, prawdopodobnie używany do transportu części lub innego wyposażenia. W 1951 roku wydział drogowy przekształcił tory gospodarcze na ulicy Grzybowskiej, łącząc je z torami na ul. Przyokopowej.

Źródło: Muzeum Powstania Warszawskiego, https://www.facebook.com/1944pl/posts/pfbid02vXT6x7T88Q6wvfeZ7rpkyv81QjHYWf6rLmPpQ82d14fBV24oQjjUqj23cGVf7E1Ql

Źródło: Muzeum Powstania Warszawskiego, https://www.facebook.com/1944pl/posts/pfbid02vXT6x7T88Q6wvfeZ7rpkyv81QjHYWf6rLmPpQ82d14fBV24oQjjUqj23cGVf7E1Ql

To połączenie umożliwiło transport szynowy z terenu byłej elektrowni, tym razem od strony zajezdni Wola. Nie wiemy dokładnie, kiedy tory przestały być używane. Podejrzewamy, że nastąpiło to w połowie lat 60. Może mieć to związek z tym, że połączenie kolejowe z siecią tramwajową jest na terenie rozbudowywanego od lat powojennych zakładu T1, który mieści się przy al. Prymasa Tysiąclecia. Drugą przyczyną likwidacji połączenia tramwajowego z dawną elektrownią mogła być rozbudowa ulic na Woli, tak jak Kasprzaka i Prosta, co spowodowało odcięcie tego terenu od bocznic kolejowych biegnących wzdłuż ul. Towarowej aż do Grzybowskiej.

Źródło: Muzeum Powstania Warszawskiego, https://www.facebook.com/1944pl/posts/pfbid02vXT6x7T88Q6wvfeZ7rpkyv81QjHYWf6rLmPpQ82d14fBV24oQjjUqj23cGVf7E1Ql

Źródło: Muzeum Powstania Warszawskiego, https://www.facebook.com/1944pl/posts/pfbid02vXT6x7T88Q6wvfeZ7rpkyv81QjHYWf6rLmPpQ82d14fBV24oQjjUqj23cGVf7E1Ql

W 1945 roku rekwirowane z Niemiec wozy K przyjechały tymi bocznicami z Berlina i z terenu zniszczonej elektrowni były przewożone do zajezdni na Woli . Prawdopodobnie tor ten był również używany przed wojną, łącząc tor tramwajowy z kolejowym. Odsłonięcie to rzuca światło na zmiany infrastruktury tramwajowej w Warszawie na przestrzeni lat i przypomina nam o tramwajowej historii dzielnicy Wola. Przypomina nam też o tym, że siedziba Muzeum Powstania Warszawskiego jest bardzo mocno związana z historią Tramwajów Warszawskich. Zdjęcia odsłoniętych torów na Przyokopowej pochodzą z Facebook’owego profilu  Muzeum Powstania Warszawskiego.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *