Perły z lamusa, czyli pojazdy techniczne. Część 2

Wozy do konserwacji sieci, dźwigi. Przedwojenne i powojenne. Techniczne wozy zbudowane z aut ciężarowych warszawscy tramwajarze używali już przed II wojną światową. Zobacz jak wyglądały!

Pamiętasz wpis i zdjęcia tramwajowego sprzętu pomocniczego? Znalazłem całkiem sporo bardzo różnych historycznych zdjęć w archiwum Tramwajów Warszawskich. W wolnych chwilach, których nie mam zbyt wiele, przeglądam te fotografie. Bardzo ciekawe 😉 Pierwsza seria zdjęć, którą wybrałem to szynowy sprzęt pomocniczy, a teraz znalazłem wozy techniczne, które nie poruszają się po szynach. Od kiedy są obecne? Na pewno pojawiły się w Warszawie przed II wojną, a pierwsze z nich miały napęd konny. Napęd na paliwo płynne z czasem się upowszechnił i ciężarówki na dobre zagościły w Tramwajach Warszawskich. Nasz najnowszy nabytek, to pojazd nazwany tramwajem-konewką. Udało Ci się już go zobaczyć? Przypomnę także, że od pewnego czasu część naszych samochodów używanych do pracy jest już na prąd.

Najciekawsze są dla mnie samochody z lat 60. i te trochę starsze. Przypadły mi do gustu obłe kształty, tak jak w przypadku tego Stara 25 z pomostem do naprawy sieci trakcyjnej.

 

Nawet w czasach PRL warszawscy tramwajarze używali sprzętu produkowanego w Niemczech, jak ten dźwig zbudowany przez koncern KRUPP

I kolejny zachodnioniemiecki wóz. Tym razem jest to pojazd wieżowy. Markę łatwo rozpoznać, prawda?


Bardzo mi się podobają te obłości. Wóz wieżowy na podwoziu francuskiej ciężarówki Panhard.

Ten wóz jest bardzo ciekawy. Czy nie jest to samochód strażacki?

 

Jak zwykle dzięki pomocy grupy Zakręceni Tramwajami, mogłem się dowiedzieć więcej na jakiś temat. Ciężarówka na tym zdjęciu, to najpewniej ZIS-5 produkcji ZSRR.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *