Pierwszy motorniczy, pierwsza barykada w Powstaniu

Niesamowita historia z pierwszych chwil Powstania Warszawskiego! Relacja o tym, jak powstała pierwsza barykada i kto się do tego przyczynił.

Na ulicy Królewskiej, na odcinku od Marszałkowskiej do Zachęty, przez całe Powstanie stał sznur tramwajów. Jak powstała ta barykada już w pierwszych momentach powstania? Motorniczy z pierwszego składu brał udział w powstaniu i już o godz. 17:00 podjął walkę. Jednym z motorniczych, który doprowadził swój tramwaj do rogu Marszałkowskiej i Królewskiej, był strzelec wyborowy „Mściciel”. W kilkanaście dni później, broniąc placówki przy Królewskiej 16, zobaczył, jak w tramwaju chowają się żołnierze z rosyjskich formacji kolaboracyjnych, ostrzeliwujący tę ulicę aż do placu Grzybowskiego.

Ulica Królewska. Wagon w pierwszych chwilach walk

 

Wagon w momencie wkroczenia Armii Czerwonej oraz Wojska Polskiego do Warszawy 17 stycznia 1945 roku.

 

Tramwaje na barykadach Powstania
Po raz drugi w historii warszawskich tramwajów, i po raz drugi w historii tej wojny, tramwaje posłużyły za barykady. Te, w odróżnieniu od września 1939 nie były budowane wcześniej. Barykady powstańcze to wagony stojące w wielu punktach miasta, przewracane lub rozstawiane dopiero w trakcie walk. Ich budowniczymi byli zarówno Polacy, jak i Niemcy. Z racji tego, że na Pradze powstanie po trzech dniach od wybuchu zostało rozwiązane — w tej dzielnicy tej straty w taborze były jeszcze minimalne. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o barykadach z tramwajów – przeczytaj inny tekst na blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *