Tramwaje, których nie było

Chcesz zobaczyć tramwaje, których nie ma i których nie było? Obejrzyj wagony, które nigdy nie wyjechały na ulice Warszawy i Krakowa!

Bardzo trudne zadanie – postanowiłem napisać tekst o tramwajach, których nie było. Kilka tygodni temu jeden z pracowników Tramwajów Warszawskich pokazał niesamowite rysunki techniczne. Rysunki pochodzą z lat 90. kiedy wiele przedsiębiorstw tramwajowych w Polsce chciało wymieniać swoje wagony ale niskim kosztem. Inżynierowie w stworzyli wiele koncepcji przegubowych tramwajów bazujących na konstrukcji najpopularniejszego polskiego tramwaju serii 105N. Ten tramwaj zna każdy, to te pudełkowate wagony jeżdżące najczęściej w parach albo solo po miastach w Polsce od lat 70. Dwie dekady później pasażerowie chcieli jeździć wygodniejszymi wagonami niskopodłogowymi, takimi jakie zaczęły się pojawiać na zagranicznych miejskich torach. Od czasu do czasu zagraniczne tramwaje przyjeżdżały na testy. Polskie konstrukcje ze Śląska miałby być tańsze niż zagraniczne i właśnie dlatego powstało tyle propozycji kierowanych do Warszawy i do Krakowa. Ostatecznie jednak okazało się, że zostały one na papierze, a nowe wagony pojawiły się kilka lat później. Postanowiliśmy sprawdzić jak te wagony mogły wyglądać (grafik się bardzo starał) i mamy kilka wizualizacji wagonów w barwach warszawskich i krakowskich z połowy lat 90. Jest to oczywiście pewna interpretacja tego co mogło być ale dość moim zdaniem dość prawdopodobna.

Propozycja tramwaju dla Warszawy. Przegubowy pojazd miał mieć ponad 27 metrów długości. Wagon miał mieć część niskopodłogową, a środkowy wagon (widać to na rysunku technicznym) miał mieć charakterystyczne zwężenie ze względu na swoją długość.

 

Tak miał wyglądać tramwaj dla Krakowa. Koncepcja z 1993 roku. Przegubowy pojazd z niskopodłogową częścią miał mieć niecałe 20 metrów długości.

 

Kolejny wagon proponowany Warszawie. Ponad 20 – metrowy wagon z częścią niskopodłogową. Szkic pochodzi z 1993 roku.

 

Ten wagon, który miał mieć blisko 30 metrów długości również był proponowany Warszawie. Niskopodłogowe części miały znaleźć się w pierwszym i w ostatnim członie. Koncepcja pochodzi z 1993 roku.

 

Szkiców projektowych jest w sumie 12. Większość z nich jest do siebie podobna, poszczególne wagony różnią się liczbą drzwi albo tym, czy jest w tramwaju część niskopodłogowa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *