Warszawa Wschodnia kiedyś i dziś
Dworzec Terespolski, znany również jako Brzeski otwarty został w 1866 roku.
Był to ważny element komunikacyjny w Warszawie. Początkowo, podróżni docierali na dworzec omnibusami, ale od 1883 roku zastąpiły je tramwaje konne. Tramwaje pokonywały trasę przez ulice Kijowską i Targową, łącząc się z linią prowadzącą z Dworca Petersburskiego. Przejeżdżały przez między innymi: Most Kierbedzia, Plac Zamkowy, Krakowskie Przedmieście, Królewską, Marszałkowską, aby dotrzeć do Dworca Wiedeńskiego. Na początku XX wieku tramwaje konne zastąpiono tramwajami elektrycznymi.
W okresie międzywojnia zmieniono także nazwę dworca na Dworzec Wschodni. Podczas II wojny światowej budynek dworca doznał poważnych zniszczeń. 5 września 1939 roku, gdy tłumnie zgromadzeni pasażerowie oczekiwali na podróż, Niemcy dokonali bombardowania. Wydarzenie to przyniosło tragiczne skutki. Dziś, przy wejściu na Dworzec Wschodni, stoi głaz upamiętniający ofiary tych wydarzeń. Po zakończeniu wojny przez ponad dwadzieścia lat, podróżni korzystali z tymczasowych budynków. W latach 1963-1969 przeprowadzono budowę nowoczesnego gmachu dworca. W tamtym czasie uważany był za najbardziej reprezentacyjny dworzec w stolicy i w roku 1969 otrzymał tytuł „Mistera Warszawy” w plebiscycie gazety „Życie Warszawy”. Niestety, z biegiem czasu budynek zaczął podupadać. Jednak przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej EURO 2012 przeprowadzono jego gruntowny remont. Efektem było odnowienie hal dworcowych – jedna dedykowana obsłudze pociągów podmiejskich, a druga pociągom dalekobieżnym.